Påsk Skrei

Uppdaterat: 30 mars 2021

Jag och min son åt denna magiskt goda skreitorsk häromdagen. Fantastisk fisk och härliga påskfärger. Lagat från grunden på mindre än 30 minuter får du en näringsrik och vacker påsklunch. Ett trevligt alternativ till Janson kanske.

Skrei torsk på en bädd av hollandaisesås med gulbetor, endiv och blodapelsin.

Börja med Hollandaisesåsen

• 4 äggulor

• 2 msk färskpressad citronjuice

• 300 g smör

• salt och peppar

Gör så här:

Dela äggen och lägg gulorna i en värmetålig skål. Äggvitorna kan du spara till ett annat tillfälle.

Smält smöret i en kastrull utan att det bryns. Svag värme.

Vispa sakta ner smöret i en tunn stråle i äggulorna.

Såsen bör tjockna ganska omgående så fortsätt vispa tills smöret är slut.

Tänk på att det vita mjölkproteinet, som samlats i botten, ska inte med.

Tillsätt citronsaft efter smak. Blanda väl och smaka av med lite salt och nymald peppar.

Skala och skär du upp en blodapelsinen till två personer i 0,5 cm skivor.

Koka 2 små eller 1 stor gulbeta per person mjuka i lätt saltat vatten. Ta upp betorna och skiva dem i 0,5 cm tjocka skivor.

Förväll en halv endiv per person i lättsaltat vatten i ca 3 minuter. Skär av "botten" på endiven och fördela bladen mellan apelsin och beta.

Smörstek 150 - 200 gram Skreitorsk per person på medelvärme c:a 5 min per sida, salta och peppra efter tycke och smak. Snåla inte på smöret och håll värmen medelvarm. Smöret ska ösas över fisken flera gånger med mycket kärlek. Ta en vacker tallrik och lägg först en tunn spegel av Hollandaisesås och därefter lägger du på Skreitorsken. Vid sidan av torsken varvar du skivorna av gulbeta, blad av endiv och blodapelsin. Lite nymald svartpeppar och sedan är det klart. Ät sakta och Njut.